Sunday, November 11, 2007

GÜNLÜK PLÂN
GÜNLÜK PLÂN

Dersin Adı : Türk Edebiyatı

Sınıf : 9-C,H

Ünitenin Adı –No : Olay Çevresinde Oluşan Edebî Metinler-3. Ünite

Konu : Anlatmaya Bağlı Edebî Metinleri İnceleme Yöntemi (Metin ve Zihniyet)

Önerilen Süre : 40’+40’

Öğrenci Kazanımları (Hedef ve Davranışlar) : *Metnin yazıldığı dönemdeki hakim zihniyeti fark eder. *Metnin yazıldığı dönemde tartışılan sanat anlayışlarını belirler. *Metnin yazıldığı dönemin sosyal, siyasî ve kültürel hayatının özelliklerini belirler. *Yazarın, dönemin kültür ve sanat hayatıyla ilişkisini belirler.

Öğretme, Öğrenme Yöntem ve Teknikleri : Takrir, Soru-cevap, beyin fırtınası, problem çözme, inceleme, uygulama.

Kullanılan Eğitim Teknolojileri, Araç Gereç ve Kaynakça : Ders kitabı, Üniversiteye Hazırlık Kitapları, Türkçe Sözlük (TDK), Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lûgat (Ferit Devellioğlu)

Öğretme ve Öğrenme Etkinlikleri :

*Dikkati çekme-Güdüleme: “* Seyrettiğiniz bir yerli filmle yabancı film arasındaki farklar neden kaynaklanır? (Dönemin dinî, siyasi, sosyal ekonomik, sivil, askerî hayatının duygu anlayış ve zevk bütününü düşünerek cevaplayın) *Cumhuriyetin ilk yıllarında sosyal, siyasi ve kültürel ortam hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?”

soruları ile derse başlanır.

*Gözden geçirme : Anlatmaya bağlı edebi metinler incelenirken dikkat edilmesi gerekli noktalar şunlardır :

“a) Metin ve zihniyet b) Yapı c) Tema d) Dil ve anlatım e) Metin ve gelenek

f) Anlama ve yorumlama g) Metin ve yazar”

Bunlardan birincisi zihniyettir. Yazarlar yaşadıkları dönemin sözcüsüdür. Çünkü yaşadıkları dönemin özelliklerini eserlerinde yansıtırlar. Asıl amaçları bu olmasa da…

*Derse Geçiş: Anlatma esasına dayalı edebî metinler yazıldıkları dönemin sosyal, ekonomik ve siyasal yapısını; sanat anlayışını çeşitli bakımlardan yansıtır. Çünkü o dönemde geçerli olan sanat zevki ve anlayışına uygun yazılmışlardır, dönemin dil ve kültürünü kullanarak ortaya konulmuşlardır.

Örneğin destanlarda fizikî güç üstünlüğü ve olağanüstü durumlar belirleyicidir. Çünkü destanların oluşum dönemlerinde, yan kavmî dönemlerde hakim zihniyet olağanüstü güçlerle donatılmıştır. Daha sonraki destanlarda fizikî güç yerini kahramanlık ve dinî duygulara bırakır. Masallarda da olağanüstü güçler hakimdir. Mesnevîlerde İslâm uygarlığının zevkine ve anlayışına uygunluk vardır. Tanzimat romanlarında hakim zihniyet halkı eğitmek olduğu için romanlarda okuyucuya mesajlar verilir. Servet-i Fünûn döneminde ise kişisel konulara değinilmiştir. 1940’lı yıllara kadar doğu batı çatışması üzerinde durulmuştur. 20. yy başlarından itibaren ise milliyetçilik hareketleri edebiyatımızı da etkilemiştir.

“Kavak Yelleri” isimli metin okunur ve öğrencilere 1. Etkinlik yaptırılır.

*Bireysel öğrenme etkinlikleri: “Asiye Teyze’nin Evi” isimli metin okunur ve 2. Etkinlik öğrencilere yaptırılır.

*Özet : Bütün yazınsal metinler gibi anlatmaya bağlı yazınsal metinler de ortaya konuldukları zaman diliminin genel özelliklerini, düşünsel evrenini yansıtır.

Ölçme ve Değerlendirme: S.96’daki sorular cevaplandırılır.

Plânın uygulanmasına ilişkin açıklamalar :

No comments: